Ramadhan Kareem

Ramadhan Kareem
TERUSKAN MENERIMA, MEMBERI DAN MEMAHAMI...

MENGKAJI SEBELUM MENGKRITIK

Wednesday, February 25, 2009

Alhamdulillah baru-baru ini selesai juga ujian syafawi yang seakan-akan mengejar duniawi dan hari ini selesai satu ujian yang agak tertekan juga, tetapi apapun terima kasih tidak terhingga kepada ilahi memberikan ketenangan kepada diri hambanya yang banyak melakukan kesilapan ini. Ini adalah artikel yang julung-julung kalinya diterbitkan oleh diri yang bergelar AMIR AL-GHONIE, kalau ada silap diharap dapat memberi komen.

Mengapa dan kenapa diri yang hina ini menulis artikel mengenai hal ini. Jika kita lihat pada hari ini, kebanyakan daripada manusia zaman kini hanya mampu menjadi penyokong bola sepak dan hanya sedikit yang mampu menjadi pengurus bola walhal kebanyakan daripada mereka adalah dari golongan yang mahir dan berpengalaman tetapi masih tidak mampu untuk menguasainya dengan baik.


Kenyataan diatas dapat saya kaitkan dengan kata-kata seorang pakar motivasi dari barat iaitu Steven R.Covey didalam bukunya yang berjudul “Seven Habit of Highly Effective People” yang berbunyi
“Seek first to understand and then to be understood”
Bertepatanlah dengan apa yang telah disampaikan oleh pakar motivasi barat ini, kita perlu cuba untuk memahami dahulu seseorang itu kemudian baru senang untuk difahami. Lebih kurang macam tu la maksudnya, maklumlah esok kertas bahasa inggeris, kenalah berlatih sikit, maklumlah diri penulis ni sangat lemah dengan bahasa ini. Apapun, walaupun kata-kata ini disampakan oleh barat kita perlu pandai unuk mengambilnya sebagai hikmah dalam berdakwah kerana
“Hikmah itu adalah hak orang mukmin yang tercicir, dimana sahaja ia berada, ianya adalah hak kita orang mukmin untuk memilikinya.”

Naqib saya pernah dikritik teruk oleh pengunjung blognya yang saya rasa mungkin hamba ALLAH ini sengaja ingin mengujinya didalam blognya.Apa yang saya tertarik dengan jawapan yang dilontarkan kepada pengunjungnya itu cukup-cukup ringkas iaitu kita ini sebagai seorang yang berpendidikan (mahasiswa) harus cuba untuk berfikir seperti YDP (yang dipertua) tetapi berkerja seperti oleh itu sudah jelas bahawa seseorang itu perlulah berfikir secukup yang mungkin sebelum melemparkan sesuatu kritikan kerana ciri-ciri orang yang proaktif adalah cuba berfikir untuk menyelesaikan masalah, bukan berfikir untuk menambahkan lagi masalah.

0 comments:

Post a Comment

KOMEN YANG DITINGGALKAN ADALAH TANDA ANDA SEORANG YANG MEMAHAMI, TERIMA KASIH.

  © Hasanhusaini.Com Powered by Gegar United 2009

Back to TOP